26 Aralık 2008 Cuma

Müzik Tarihinin En İyi 10 Vokali



10. Chris Cornell

En zorlandigim yer son siraydi acikcasi. Siralamayi yapmaya ilk siradan basladim ve 10 numaraya geldigimde elimde bircok isim ve tek bir yer vardi. En sonunda Cornell`de karar kildim. Bir kere sesinin tinisi insana gercek anlamda keyif verenlerden Cornell. O hiriltili ses patolojik olsa gerek ki doktorlar sesini cok zorlamamasi konusunda uyariyorlar. Öyle bile olsa onu tüm diger vokalistlerden ayiran, sesini özel kilan da budur. Like a Stone ile sesin nasil kontrol edilecegi dersi verir adeta. Hepsi bir kenara listede üst siralarda yer alan bircok efsane vokalin yeni nesilden favorisi Cornell. Eger, Gillan misali, zarar gören sesini önümüzdeki yillarda korumayi basarabilirse, 20 yil sonra adini diger efsanelerin yanina yazdirmasi isten bile degil.

9. Frank Sinatra

"The Voice" da denen Sinatra, tüm zamanlarin en büyük müzik figürlerinden biri. Bu listede en iyi yorumculari siralasam gözüm kapali ilk siraya koyacagim isimdir. Tam anlamiyla müthis bir yorumcudur. "Can`t Take My Eyes of You" bir ondan dinlenir bir de digerlerinden. Demek istedigim o zaman daha iyi anlasilacaktir. Newyork Newyork, Strangers in the Night, My Way ve daha bunlar gibi bircok klasigi ardinda birakmistir. Zaten döneminin de en büyük yildizidir. 

8. Dolores O`Riordan

Listede yer verdigim 2 kadin vokalden biri. Onun da sesi Cornell gibi cok karakteristik, benzeri yok. Sesi öyle özgün ve etkileyici ki adeta bir enstrüman gibi. Tek bir akustik gitar destegi ile kayit doldurabilecek kadar yeterli ezgiyi verebilecegini düsünüyorum. Her ne kadar Cranberries günleri baska olsa bile; o da benim gibi düsünüyor olsa gerek ki 2007`de cikardigi solo albümü Are You Listening`de, Cranberries`de yer yer var olan o sert ezgilere hic girmedi. Yine de beni vokaliyle  en cok etkileyen sarkilari Animal Instinct ve Promises`tir. Tabi bir de Zombie var, sevilir.

7. Bruce Dickinson



Iron Maiden`in  costurmakta üstüne olmayan vokalisti. Bugün artik bir efsane olarak kabul edilmeye baslanan Iron Maiden o olmadan ne yapabilirdi, ne kadar ileri gidebilirdi kestirmek zor degil. Grubun o agresif havasiyla tam anlamiyla bütünlesmis bir ses onunki. Hallowed Be Thy Name ile Run to the Hills ile cosmayacak beri gelsin zaten. Büyük umutlarla konser icin Türkiye`ye gelmeleri bekleniyor. Kim bilir belki bir gün biz de Bruce`un sesini canli dinler, haci oluruz.

6. David Coverdale



Rock müzik tarihinin önemli figürlerinden biri Coverdale. Ian Gillan`in yoklugunda Deep Purple ile önemli isler yapmistir, ama asil olarak Whitesnake`in efsanevi vokalistidir. Sesi duygu yüklüdür. Laf olsun diye söylemiyorum bunu. Bu adam bir Soldier of Fortune der duygu seli alir gider. Bad Boys, Here i Go Again gibi daha hareketli sarkilarda da basarili vokaller yapsa da onun farki Is This Love`da Soldier of Fortune`da ortaya cikar. Unutmadan bir de Starkers in Tokyo diye bir akustik konser kaydi vardir ki, olmaz böyle sey. Aglatir, müthistir. Ordaki cok az sayidaki insandan biri olmak en azindan orta seviye bir piyango ikramiyesine bedel olsa gerek diye düsünürüm hep.

5. Ronnie James Dio

Bana kalirsa, müthis isler yapmis da olsa, cok daha fazlasini yapabilirdi. En verimli dönemlerinde bir türlü bir grupta dikis tutturamadi. Yine de en verimli islerini Black Sabbath ve Rainbow ile yapmistir. Ozzy Osbourne`dan sonra kac kisi onun gölgesinde kalmadan, Black Sabbath`a yeni bir sayfa actirmayi basarabilirdi ki. Hep Ozzy ile karsilastirilir, oysa ses renkleri bambaskadir, ikisinin de tadi baskadir. Heaven and Hell basit bicimde sesinin kalitesi icin örnektir. Gates of Babylon ise doktora tezi falan olsa gerek. Unutmadan "devil horns"un da bulucusudur. 

4. Janis Joplin


Blues`un listedeki temsilcisi, listedeki 2 kadindan biri ve bana göre en iyi kadin vokal. O nasil sestir be ablacim, benim diyen erkegi utandirir. Bazen merak ediyorum, 27 yasinda gözlerini yummasan ne eserler birakirdin diye. Sonra diyorum ki, eger o yasinda yüksek dozdan ölecek kadar cilgin olmasaydin zaten sen sen olmazdin. Bir, Try söyler ki ben kesin 60`larda yasamaliymisim dersiniz. Bir Piece of My Heart söyler ki üstüne hicbir sey söyleyemezsiniz. Cakmasi Zerrin Özer bile fenomen oldu bu ülkede, bunun üstüne söylenecek cok sey yok herhalde.





3. Ozzy Osbourne

Müzik tarihine yön veren isimlerden biridir Osbourne. Iomi ile Black Sabbath`i kurmus ve heavy metalin temelini atmistir. Bu ve müthis bir lirik yazari olmasinin yaninda efsanevi bir vokalisttir ki listemizi ilgilendiren yönü de bu. Yumusak mi sert mi bir türlü karar veremedigim bir yorumu var. Ses tonu müthis, daha önemlisi bunu iyi de kullaniyor. Hemen her vokal icin birkac örnek verdim; ama Ozzy icin veremiyorum, cünkü gercekten hepsinde cok iyi. Sunda da süperdir diye ayirt edemiyorum. Süperdir.

2. Ian Gillan

Morlarin en derini, Deep Purple`in gercek vokalisti.Bruce Dickinson`in idolü. Deep Purple her döneminde keyif veren, müthis bir grup olsa da Gillan`in ile bambaskadir. Bundan midir bilmem; ama Gillan`dan önce 2 albüm yapan grup, Gillan`in gelmesiyle yeni albümüne Deep Purple adini verir. O albüm de bir yerde gercek Deep Purple`in dogusu gibidir. Müzige scream vocal diye bir tabir kazandirmistir. Gillan`in sesinden daha tizini duymadim, kimse de duymamistir. Baska hicbir sarkiya girmeye gerek yok. Child in Time`i dünya üzerinde ondan baska kimse söyleyemez, ki uzun süreler o da söyleyemez zaten. Bir dönem sesini kaybetme noktasina gelen Gillan, yeniden ayaga kalkmis ve bugünlerine gelebilmistir. Iyi ki...

1. Freddie Mercury


Bugün bircok müzikseverin belki de en yogun bicimde konsensus sagladigi konu Freddie Mercury`nin ilahi vokalidir herhalde. Rengi, gücü, genisligi, güzel olan her seyi kendinde toplamis bir ses. Öyle vurucu, öyle etkileyicidir ki bazen insani duvardan duvara carpar, bazen de zevkten oynatir. Sesi öyle canlidir ki, gözlerinizi kapattiginizda sanki kulakliginizda degil de odanizin icindedir. Hangi sarkisini yazsam bilemedim, hemen hepsinde adeta vokal sov yapar. Beni en cok etkileyenler ise Somebody to Love ile Bohemian Rhapsody`dir. Sarkiya can verir bu adam, ötesi var mi. Ölmek üzereyken, son aylarini gecirirken bile Brian May`den yeni projeler üretmesini ister, geride daha cok sey birakmak istiyordur. Aids de olsa sov devam etmeli der o dönemde. Eder de. Ve sonunda yasama gözlerini yumdugunda hakli cikmistir: O artik sadece bir rock yildizi degildir, o bir efsanedir.

Not: Liste elbet cok genis bir havuzdan olusturuldugu icin herkesin listede begendigi begenmedigi isimler olacaktir. Ben de Robert Plant, Bon Scott, Patti Smith, Axl Rose, Nina Simone gibi isimlere listemde yer acmak isterdim; ama malum yer dardi. Özellikle, evdeki Robert Plant severler tarafindan taciz edildim; ama yilmadim yaptim listeyi. Umarim adaletli olmustur.

8 yorum:

sedürt dedi ki...

başarılı bir liste olmuş katılıyorum listeye. yeri en tartışmasız olan da şüphesiz ki freddy mercury. böyle bir listeye bir numaraya önce o yazılır gerisi sonra düşünülür zaten.

Adsız dedi ki...

liste güzel ancak gözlerim robert plant ı aradı açıkçası.hani şu sırada olsun falan diyemem ama en azından listede olmalıydı.

tahir durten dedi ki...

frank 1 numaraya daha yakin olsaymis keske

olcay dedi ki...

katılmıyorum ve laflar hazırladım.

yok yok laf hazırlamadım, sadece kendimce bir liste yapmak istedim. canlı performanslarını da göz önünde bulundurarak demek isterim ki:

(öncelikle, müzik tarihinin en iyi vokali sıfatı fazla iddialı olduğundan, sadece kendi çapımda aşina olduklarımdan, yani genelde rock vokallerinden bahsedeceğim)

geddy lee - rush
geoff tate - queensryche
robert plant - led zeppelin
(kesinlikle) janis joplin
(nasılll unutulur) jon anderson - yes
demis roussos (katılmayana burnumu kıvırırım, gocunmam)
maynard james keenan - tool
freddie mercury - queen
ian gillan - deep purple
ve de son olarak phil anselmo - pantera

demek istedim. dedim.

Spicoli dedi ki...

@ Olcay

Lee ve Plant benim de aklimdaydi; ama yer acamadim malesef. Senin listeni de genel olarak begendim; yalniz sormak isterim. Ozzy nasil girmez o listeye. O müzige de asinasin oysa listenden anlasildigi kadariyla.

Ayrica bu listeye yapilan her türlü elestiriye boynumu eger, haklisiniz derim. Bir yerde cok kisisel ve cok genis bir konu.

Saygilar.

olcay dedi ki...

ya aslında üstteki yorumuma ekleyecektim ama çıkıntılık olmasın diye eklemedim, bu yoruma nasipmiş; listede bulunan bruce dickinson, ozzy osbourne ve dolores o'riordan'ın sesinden nefret derecesinde hoşlanmıyorum. =) hatta iron maiden'ın hala dinleyebildiğim sadece ilk 2 albümü var. (her ne kadar onları efsane yapan %65 [evet ölçtüm] bruce dickinson olsa da)

kesinlikle kişisel bir olay bu liste olayı evet.

bu arada, arada kaynamış olabilir veya duyulmamış olabilir, demis roussos'un sesini bir kez olsun duymanızı tavsiye ederim. hatta ileri gidip goodbye my love goodbye deyişiyle tüyleri diken diken olmayan kişilere antisosyal kişilik bozukluğu teşhisi konulmasında bu şarkının kullanılabileceğini söyleyebilirim. (evet çok ileri gittim, maksat şarkının reklamı olsun)

sevgiler, saygılar.

Adsız dedi ki...

thom yorke nerde birader?
naaptın sen böyle?!

Spicoli dedi ki...

Kusura bakmayın ama Thom Yorke'un ilk 20'ye girip girmeyeceğini düşünürüm ancak.